HemmahosMalin

-Jorå... om familjelivet i vårat hus och om alla dagdrömmarna.

Grillning...en dold genusfråga?

Publicerad 2010-05-23 19:45:30 i inredning mm.,

Hur är det hemma hos dig när familjen ska till och grilla? Det slog mig här om dan att den som sköter grillandet har det gött minsann...det är som att grillmästern fastnar där...och kommer inte ifrån för att hämta det som ska grillas, redskapen som behövs, ett fat att lägga den grillade maten på, sprayflaskan att släcka eldslågor och så vidare...Nää, grillmästern måste stå där och vakta glöden och dricka den kalla innan den blir varm och om den blir varm...ja då beställer grillmästern ut en ny. Någon som har hört; "Älskling kommer du ut med en kall bärs? Kan du komma med en gaffel? Jag måste ha ett fat"....jo för det går inte att hämta den själv...grillglöden måååste passas.

...ja vad gör då den som inte har fastnat vid grillen? Servar grillmästern såklart! Jaa, dukar fint och fixar alla tillbehör, skär sallad, skivar brödet, marinerar, springer ut och in med diverse köksattiraljer, lagar och serverar den barnanpassade maten, underhåller gästerna och plockar undan disken sen...allt medans grillmästern står som fastväxt vid grillen...Hmmm, finns det nått samband med att grillandet oftast är mannens uppgift i vår kultur?

....men det struntar vi vår familj, för i sommar är det min tur att vara grillmäster!

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2010-05-24 20:42:12

Här är det jag som är "grillmästarn" =) fast inte i den bemärkelsen du beskriver. he he Vi delar på uppgiften att tända grillen, men oftast är det jag som grillar köttet eller det som ska grillas. Peters uppgift är att fixa vitlökssmöret.:)

Postat av: Eini

Publicerad 2010-05-24 22:56:44

Hahahaaahhh!!! F*N va sant!!!!!

Sjitt! undra vad som skulle hända om vi skulle ställa oss vid grillen.. Världen går kanske under och de står där med tom blick utan att veta vad de ska göra... Måste provas!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Malin

Välkommen till min sida. Här får du hänga med på ett hörn i mitt liv. Här delar jag med mig av vad som händer hemma i vårat hus såsom hemmaprojekt, funderingar, inredningsdrömmar, bli-hälsosam-försök, familjeliv och annat. I min familj har vi mig, maken och vår dotter.. Mycket har hänt sedan jag startade bloggen för 7 år sedan! Både i stort och smått... Välkommen in att kika! Lämna gärna ett litet avtryck innan du går / Malin

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela